ساعت هوشمند و سلامتی

ساعت هوشمند و سلامتی

با ورود  ساعت های پایشگر سلامت خصوصا سری چهارم اپل واچ زمینه کاربرد و قابلیت ساعت های هوشمند بیشتر شناخته شد. تا جایی که خبرها حاکی از آن است که ساعت های هوشمند اپل واچ تا به امروز جان بیش از سه نفر را نجات داده است. در ادامه به بیان داستان زندگی نجات یافتگان به کمک ساعت های هوشمند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید :

نجات یک پیرمرد از خطر سکته

پیرمردی 76 ساله به نام D’Aquino   که در یکم آوریل هنگام صرف غذا در کنار خانواده و در شرایط به ظاهر عادی وی از نظر سلامت ساعت هوشمند وی هشدار داد که ضربان قلب او بسیار بالا است. با آگاهی از این موضوع که پیش‌تر اپل واچ چنین هشدارهایی را برای سایرین ارسال کرده است به بیمارستان مراجعه میکند و بعد از گرفتن نوار قلب و معاینات متخصص قلب مشخص میگردد که دو مورد از سرخرگ‌های کرونری اصلی او به صورت کامل و شریان سوم هم 90 درصد مسدود شده بوده که اگر دیرتر متوجه میشد خطر شدید سکته را به همراه داشت .

نجات یک جوان سوئدی از خطر سقوط

آقای گوستاو رودریگرز ۳۵ ساله سوئدی در حال آشپزی بوده که به طور ناگهانی درد شدیدی را در پشت خود احساس می کند و به روی زمین دقیقا جلوی اجاق گازی سقوط می کند . ساعت هوشمند اپل واچ ۴ که در دست داشته سقوط او را تشخیص میدهد و وارد پروسه هشدار دادن می شود. در حالی که موبایل رودریگز در اتاق دیگری قرار داشته است وی توانسته با مادرش تماس بگیرد و او به کمک پسرش برسد.

نجات یک مرد سوئدی در حمام

تورالوف استوانگ ۶۷ ساله وقتی ساعت ۰۴:۳۰ صبح به حمام می‌رود، لیز می‌خورد و به علت وارد آمدن ضربه به سرش بی‌هوش می‌شود . طبق گزارش خبرگزاری NRK نروژ ساعت هوشمند اپل وی بعد از گذشت یک دقیقه که حرکت و بازخوردی از کاربر خود نمیبیند به پلیس محلی اطلاع داده و بعد از نیم ساعت پلیس او را در حالی که بیهوش و دچار شکستگی و خونریزی بوده در حمام میابد و جان او را نجات میدهد.

مایک 24 ساله استرالیایی از مرگ نجات یافت

قلب انسان معمولا 60 بار در دقیقه ضربه می زند. اما ضربان قلب این جوان در حالی که در حال استراحت بود به 130-140 ضربان در دقیقه رسید. هشدارهای ساعت باعث شد او را به دکتر برسانند. بعد از این حادثه مشخص شد که او این مشکل قلبی را از زمان کودکی اش به همراه دارد. و اگر دیر تحت درمان قرار نمیگرفت, ممکن بود جان خود را از دست بدهد.

ساعت هوشمند و خدمات سلامتی

شرکت اپل در ساعت های هوشمند خود علاوه بر قابلیت های کاربردی روزمره توجه ویژه ای به بخش سلامت و مراقبت کاربر انجام داده است که باعث میشود این ساعت طرفداران زیادی نیز در رده سنی بزرگسالان و خصوصا بالای 60 سال داشته باشد این در حالیست که با توجه به تحقیقات صورت گرفته در گروه NPD  بازار اولیه ساعت های هوشمند را جوانان 18- 34 سال پوشش میدهند که 23% از کل این بازار میباشد . «Fall Detection» برای کاربرانی که بالای ۶۵ سال سن داشته باشند ویژگی تشخیص افتادن  به صورت خودکار فعال میشود. و در سنین کمتر قابلیت تنظیم دستی دارد. به صورت کلی پروسه تشخیص افتادن در ساعت هوشمند اپل واچ ۴ به این صورت است که وقتی افتادن کاربر تشخیص داده می شود ( که منظور ضربه سخت میباشد نه ژیمناستیک بر روی تشک نرم )، اگر کاربر قادر به حرکت نباشد، با چند ویبره و صدا هشدار میدهد و چند گزینه ساده از جمله تماس با اورژانس یا تماس با هر مخاطبی که از قبل مشخص شده را نشان می دهد. اگر تا ۱۵ ثانیه هیچ ورودی به ساعت اپل واچ چهار وارد نشود به صورت خودکار با مخاطبی که از پیش تعیین شده تماس گرفته میشود و در غیر این صورت با اورزانس تماس میگیرد و وضعیت کاربر را گزارش میکند.

خطر آلزایمر را با ساعت هوشمند کاهش دهید

بسیاری از افراد نگران عزیزانی هستند که مشکلات حافظه دارند و یا سالمندانی که دچار آلزایمر شده اند. ساعت های هوشمند این نگرانی را به خوبی حل میکند  کافیست ردیابی را در کفش تعبیه کرده تا حرکت کاربر را از طریق GPS پیگیری کند و هر ۵ تا ۱۰ دقیقه یک سیگنال برای تلفن همراه می‌فرستد. همچنین اطلاعات این دستگاه می‌تواند به تلفن همراه یکی از اعضای خانواده سالمند یا پرستارش ارسال شود تا بتوانند از عزیزان خود مراقبت کنند. ساعت هوشمند Apple Watch با داشتن این قابلیت های ویژه مورد تحسین پزشکان واقع شده است . پیشنهاد ویژه ی گیگاتو برای بازدید : “ساعت هوشمند اسمارت لایف watch 4” پیشنهاد گیگاتو برای مطالعه ی بیشتر : “رشد و فروش چشمگیر اپل واچ”